أخر الأخبار

Responsive Advertisement

سألت عن الصبر   قالو الصبر له عجان بيخمره في العسل ويدوبه دوبان لجل يزيل المرار ويريح التعبان انا رحت ادور علية اسأل عليه من مكان وشربت من ل...

كلمات : بحر الدموع … عبدة الاسكندرانى كلمات : بحر الدموع … عبدة الاسكندرانى

كلمات : بحر الدموع … عبدة الاسكندرانى

كلمات : بحر الدموع … عبدة الاسكندرانى

Media preview

سألت عن الصبر
  قالو الصبر له عجان
بيخمره في العسل
ويدوبه دوبان


لجل يزيل المرار
ويريح التعبان


انا رحت ادور علية
اسأل عليه من مكان
وشربت من لفى  حنضل
ميطقوش الجان
ولما ان الاوان
وعطرت فى العنوان
لقيتة جبر
وبيقفل الدكان


يا اللى انت
غاوى الكلام
وعامل لى متعلم
ح تعيش وناقصك علام
لو كنت ميت علم
غيرك درسها كتب
وكأنة ما تعلم
يا ابنى الادب اولا
والعلم بعدة كمان


زلة لسان
تسقطك من كل اهلك كمان
واعلم بان الرجال
ما تتقليشى بالمال
لو كنت تقل الجبال
على الارض ما تتعلم


من قبل لوم العوازل
كان السلام بالايد
  صبح السلام بالاشاره
  من بعيد لبعيد



من يوم
ما غابوا الحبايب
انا لم فرحت بعيد
ولا دقت طعم الهنا
ولا يوم لبست جديد
والشوق فى قلبى صبح
يوم بعد يوم بيزيد


وعملت من الصبر غنوة
بغنى فيها وبعيد
اقول ياعينى اصبرى
ويفعل ربنا ما يريد


يا مركب الغربة
امتى الاحبة تعود
ويظهر الورد تانى
فوق شواشى العود
ايوب لما صبر
كان بالفرج موعود
ربك ياعينى موجود
يقرب اللى بعيد


امانة يابدر لو
خلى يصادفك يوم
لا تقول لة خلك
عيونة لم تشوف النوم
سهران ودمعة بينزل عوم
من فراقك هجر زادة وناوى الصوم


وقول لة خلك بيتمنى
  وصالك يوم
الود ودة يشوف طيفك
ولو فى النوم
مشتاق لقربك ومن شوقة
بيسأل دوم


ان كان خصامك دلال
  خف الدلال حبة
عمر الاحبة ما يفرقهم
عتاب ولا لوم



انا من مدينه لبلد
عديت بحور وجبال
ودست حافي القدم
ع الشوك
ودست المال
وقرشت ملح الشقي



صبح الصباح
والملاح فتحوا الشبابيك
والورد قال للندى اهلا
ومرحب بيك
والطير سبح وقال رزقنا بيك
والطفل قال يا لطيف
  انا جسمى الضعيف شبابيك



  وصبرت صبر جمال
وخدمت عند العويل
وخدمت عند العال
وعملت يوم عصبجي
وعملت يوم شيال
وشربت دمع العيون
وصبرت صبر جمال
ولمي اان الاوان
وعترت في العنوان


سمعت طير في السما نادي عليه
وقال علي شان يهون العسير
  ياقلبي وتعيش بكل كمال في غربتك
  يا غريب خلي الادب رسمال

هناك تعليقان (2):

  1. الموال ده ناقص جزء
    بحر الدموع فين اغسل منه احزانى واطهر الجرح ده الي تعبني وازاني
    واعصر همومى واخبي في تقل ميزاني انا كنت فاعل خير ياصاحبي ويا الناس وفوق كتافي بشيل هم وغم الناس
    لقيت جميلي ومعروفي اتنسي وانداس حتى اعز الحبايب
    بالشر جافاني ده الجزء الي في البداية

    ردحذف

xhmhx

xhmhx

xheshamx